Wiele amortyzatorów KONI można regulować, aby dostosować je do indywidualnych wymogów. Procedura regulacji jest specyficzna dla różnych typów amortyzatorów.
UWAGA: mechanizmy regulacji nie przenoszą obciążeń w trakcie pracy amortyzatora. Są w związku z tym delikatne i należy uważać aby podczas regulacji nie pokonać „na siłę” oporów krańcowych – prowadzi to do zniszczenia amortyzatora!
Procedury regulacji
Procedura regulacji dla serii 26, 28, 30 Regulowana jest siła tłumienia na odbiciu (rozciąganie). Regulację przeprowadzaj przy maksymalnie rozciągniętym amortyzatorze. Zdejmij osłonę przeciwkurzową tak, by odsłonić przycisk regulacji (rys.2)
- Trzymaj ręką korpus amortyzatora w miejscu, gdzie tłoczysko wychodzi z cylindra. Wciśnij ręką delikatnie przycisk i trzymaj w tej pozycji (rys.2 i 3). Nie używaj w tym celu żadnego narzędzia – jedynie ręki
- Mechanizm regulacyjny ma kilka wyraźnie wyczuwalnych zapadek - kliknięć. Każda zapadka (kliknięcie) oznacza pozycję regulacyjną; jest ich 3 (seria 26) lub 4 (seria 30 : zero + 3 kliknięcia = 4 pozycje).
- Amortyzator mógł być przeregulowany wcześniej. Aby się o tym przekonać należy drugą ręką obrócić tłoczyskiem w lewo (przeciwnie do wskazówek zegara) aż do oporu końcowego, licząc kliknięcia. UWAGA: NIE UŻYWAJ SIŁY ABY NIE POKONAĆ OPORU KOŃCOWEGO! OBRACAJ TŁOCZYSKIEM BEZ UŻYCIA NARZĘDZI
- Aby zwiększyć siłę tłumienia, obróć tłoczyskiem w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) o jedno lub kilka kliknięć więcej w stosunku do poprzedniego położenia i zwolnij przycisk.
- Upewnij się, że przycisk wrócił do pierwotnego położenia. Tak długo, jak przycisk jest wciśnięty nie wykonuj obrotów tłoczyskiem; dopiero po jego pełnym powrocie można obracać swobodnie tłoczyskiem bez zmiany nastaw.
- Uwaga: lewy i prawy amortyzator powinny być ustawione w tym samym położeniu regulacyjnym (wyjątkiem są wyścigi na torze owalnym)
Regulacja tłumienia na odbiciu.: Kierunek obracania: W prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara): twardo W lewo (przeciwnie do wskazówek zegara): miękko
|
Rys.1. Nie zaciskać w tych miejscach !
Rys.2 Uchwyt tylko za mocowania.
Rys.3 Przycisk regulacyjny. Wciśnij przycisk i obracaj w prawo tłoczyskiem dla zwiększenia siły tłumienia na odbiciu.
|
Procedura regulacji dla serii 76, 80, 82, 86, 87, 88, 90, 8040, 8240
-
Regulacja siły tłumienia na odbiciu;
Zdemontuj amortyzator z samochodu i uchwyć w imadle dolny element mocujący. Użyj miękkich wkładek zaciskowych, aby zapobiec uszkodzeniom.
- Wciśnij maksymalnie tłoczysko, delikatnie obracając tłoczyskiem (lub osłoną przeciwkurzową) w lewo, aż poczujesz sprzęgniecie skrzydełek nakrętki regulacyjnej z zespołem zaworu dennego.
- Niektóre amortyzatory maja odboje wciśnięte pod osłonę przeciwkurzową; przed przystąpieniem do regulacji należy je wyjąć (wypchnąć korzystając z otworów w górnej pokrywie osłony przeciwkurzowej).
- Amortyzator mógł być już przeregulowany. Sprawdź, delikatnie obracając tłoczysko (osłonę przeciwkurzową) w lewo (przeciwnie do wskazówek zegara) w pozycji ściśniętej, licząc półobroty (180°) aż do oporu. Uważaj: nie używaj siły – pokonanie oporu końcowego oznacza zniszczenie mechanizmu regulacji.
- Trzymając amortyzator w pozycji ściśniętej, wykonaj pół obrotu w prawo (180° zgodnie z ruchem wskazówek zegara) aby zwiększyć siłę tłumienia o jeden poziom. Jeżeli amortyzator był już regulowany (patrz p.4.) wykonaj taka liczbę półobrotów w prawo, jaką poprzednio zrobiłeś w lewo i dodaj jeszcze jeden półobrót. Maksymalna liczba półobrotów wynosi 3 do 5 w zależności od typu amortyzatora. Przy maksymalnym stopniu regulacji siła tłumienia zwiększa się ok. 100% w stosunku do ustawienia „0”.
- Wyciągnij tłoczysko w górę ok. 1 cm aby rozłączyć mechanizm regulacji. W tej pozycji można tłoczyskiem obracać swobodnie bez zmiany nastaw.
Kierunek obrotów regulacji:
Prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara) : twardo
Lewo (przeciwnie do wskazówek zegara): miękko
Procedura regulacji dla serii 8010, 8041, 8210, 8241, 8610, 8641, 8710, 8741
Regulacja zewnętrzna siły tłumienia na odbiciu (rozciąganie) Amortyzatory tych serii mogą być regulowane obrotem pokrętła (rys.1.) lub przesunięciem pręta regulacyjnego w okienku regulacyjnym (rys.2.). Jest to technika zapożyczona z wyścigów Formuły 1, gdzie amortyzatory KONI dominowały przez lata. Prostym ruchem, bez demontażu amortyzatora z samochodu, siły tłumienia mogą zostać dostosowane do warunków jazdy lub indywidualnych preferencji. Każdy może przestawić tłumienie w ułamku sekundy z pozycji komfortowej, „turystycznej” na twardszą, sportowa jazdę.
Kierunek obrotów regulacji: Prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara) : miękko Lewo (przeciwnie do wskazówek zegara): twardo
|
Rys.1. Pokrętło regulacyjne
Rys.2. Włóż pręt regulacyjny do szczelinowego regulatora pod górnym uchem mocującym. Przesuwając pręt z lewej strony na prawą zwiększamy siłę tłumienia na odbiciu. Od minimum do maksimum znajduje się 12 położeń regulacyjnych (pomiędzy nimi 1/4 obrotu)
|
Procedura regulacji dla serii 8011, 8042, 8211, 8212, 8242, 8611,8711, 8742
Procedura regulacji. Amortyzatory sportowe tych serii, regulowane na dobiciu (ściskanie) i odbiciu (rozciąganie) oferują ponad 140 różnych kombinacji umożliwiających precyzyjne dostrojenie zawieszenia dla uzyskania maksimum osiągów samochodu. Rysunki po prawej oraz wideo poniżej pokazują jak regulować te amortyzatory.
Kierunek regulacji na odbiciu (rozciąganie): Prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara) : miękko Lewo (przeciwnie do wskazówek zegara): twardo
Kierunek regulacji na dobiciu (ściskanie): Prawo (zgodnie ze wskazówkami zegara) : twardo Lewo (przeciwnie do wskazówek zegara): miękko
|
Rys.1. Pokrętło regulacyjne
Rys.2. Odbicie Włóż pręt regulacyjny do szczelinowego regulatora pod górnym uchem mocującym. Przesuwając pręt z lewej strony na prawą
Rys 3. Dobicie Włóż wkrętak w wycięcie dolnego mechanizmu regulacji. Obracając w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększasz siłę tłumienia. Od minimum do maksimum jest 12 możliwych pozycji (kliknięć) regulacyjnych.
|